Co potrzebujesz do czyszczenia uszu

Do czyszczenia uszu będziesz potrzebować gazików bądź papierowego ręcznika i specjalnego roztworu dzięki któremu będziesz mógł usunąć zabrudzenia i nadmiar wydzieliny. Nie używaj wody utlenionej ani spirytusu gdyż mogą one doprowadzić do podrażnienia i uszkodzenia wrażliwych tkanek znajdujących się w kanale słuchowym.

Patyczki higieniczne a czyszczenie uszu

Często popełnianym błędem jest używanie patyczków kosmetycznych. Przy ich użyciu zanieczyszczenia i nadmiar wydzieliny zostaje zepchnięty w głąb kanału słuchowego. Może to doprowadzić do zaczopowania kanału słuchowego. Dodatkowo ze względu na anatomiczną budowę przewodu słuchowego (układa się jak litera L) bez otoskopu nie jesteśmy w stanie zobaczyć błony bębenkowej a zbyt głęboka manipulacja patyczkiem może doprowadzić do jej uszkodzenia.

Jak prawidłowo czyścić uszy

Podnieś jedno ucho psa, a drugą ręką trzymaj środek do czyszczenia uszu. Wyciśnij środek czyszczący do kanału słuchowego. Nie wkładaj końcówki butelki bezpośrednio do kanału słuchowego. Trzymając klapkę ucha do góry, delikatnie masuj podstawę ucha przez około 30 sekund. Podczas takiego masażu płyn rozbija zanieczyszczenia wewnątrz ucha. Możesz usłyszeć przy tym dźwięk chlupotania.

Po tej czynności pozwól psu potrząsać głową. Ponownie unieś klapkę ucha i użyj wacika lub gazy, aby delikatnie przetrzeć klapkę i górną część kanału słuchowego. Nagrodź swojego czworonoga smakołykiem, a następnie powtórz czynność z drugim uchem.

Nie czyść samodzielnie uszu z objawami chorobowymi. Usunięcie wydzieliny utrudnia postawienie diagnozy a samodzielnie stosowane leki mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia zwierzęcia. Dlatego jeżeli zobaczysz niepokojące objawy, takie jak zaczerwienie, świąd, wydzielinę ropną, nadmierne zabrudzenia czy nieprzyjemny zapach wydobywający się z ucha, skontaktuj się z lekarzem weterynarii.

.